Matematik i skoven

Praktisk anvendt matematik i et naturområde nær skolen. Dagens tema og opgavernes indhold kan varieres og aftales individuelt, på baggrund af lærerens mål og ønsker. Arrangementet kan eksempelvis udformes som et gps-løb, der kan beregnes antal træer i skoven eller der kan arbejdes praktisk med sav og målebånd når brøkerne skal undersøges.

Mål:

At give de elever, der synes matematik er abstrakt og svært, en god oplevelse af noget konkret matematik. Og give de elever, der er gode til det abstrakte, en udfordring ved at skulle koble teori og praksis.

Opgaver for lærere og pædagoger:

Læreren hjælper eleverne i deres selvstændige arbejde og støtter op om det faglige arbejde. Lærerens oplæg danner udgangspunkt for arbejdet i skoven. Læreren skal inden arrangementet kontakte naturvejlederen for at aftale hvilke matematiske færdigheder der skal arbejdes med på dagen, så arrangementet tilpasses den undervisning som klassen har haft.

Praktiske oplysninger:

  • Tidspunkt: Hele året. Enkelte aktiviteter kan være årstidsspecifikke.
  • Sted: Efter aftale.
  • Varighed: 2-3 timer.
  • Medbring: Tøj, der passer til vejret, madpakke og noget at drikke. Husk også vand til alle fornødenheder.
Siden er sidst opdateret 7. februar 2019